Přežít 12/20 – Tragikomická historie a současnost pistolí Auto Mag

Vývoj zbraní nikdy nebyl jednoduchou disciplínou.Úspěšná zbraň musí splnit požadavky trhu, být optimalizovaná na udržitelnou výrobu a hlavně se musí prodávat v množství a za cenu, která pokryje vývoj, výrobní náklady a generuje alespoň nějaký zisk. Část zbraní tyto podmínky splní a můžou se hřát na výsluní profitu, ty méně úspěšné pak končí v propadlišti dějin. A pak existuje Auto Mag, který ač negeneroval nic než extrémní ztráty prostě odmítl zemřít a stal se ve svém malém rybníčku loveckých samonabíjecích pistolí kultem.

Lov krátkou palnou zbraní byl vždy spíše okrajovou záležitostí, ale setrvale se provozuje již od devatenáctého století. Začalo to luparou, která se tradičně používala v Itálii k lovu vlků a Howdahem, kterým britové stříleli tygry v Indii. Pozdější nástup revolverů a jejich zvyšující se výkon začal pochopitelně dráždit i lovce. S uvedením náboje .357 Mag v roce 1934 pak získali zbraně dostatečně silné na lov veškeré medium game. V roce 1956 pak na trh přichází .44 Mag, kterým se již dá lovit prakticky všechno a lovecké revolvery se tak stávají drtivě dominantní na poli lovu s krátkou zbraní.

Vývoj se však nezastavil. V šedesátých letech pistole postupně nahrazovaly revolvery na všech frontách, proč by to nešlo i v segmentu lovu krátkou zbraní? Dokážeme postavit samonabíjecí pistoli o výkonu .44 Mag? Zeptal se v druhé polovině šedesátých let jistý Harry Sanford svého puškaře Maxe Gery a ten odvětil “jasně, to dokážeme”. A tak začala tragikomická sága zvaná Auto Mag.

Gera a Sanford staví Auto Mag.

Harry Sanford byl toho času majitel obchodu se zbraněmi a Max Gera u něj byl zaměstnán jako puškař. Po výše zmíněném rozhovoru, který dle legendy proběhl v pivním oblouznění, vycítil Sanford příležitost jak se zapsat do dějin (což se mu podařilo, ale asi ne tak jak čekal) a spolu s Gerou začal pracovat na projektu Auto Mag.

Jenže postavit něco takového není nic jednoduchého. Vprvní řadě je problém v náboji. Koncept samonabíjecí pistole je jen obtížně kombinovatelný s revolverovým nábojem opatřený okrajem. Dá se to udělat, ale je podstatně jednodušší stavět pistoli pro bezokrajovou nábojnici. Pro AutoMag tak vznikl náboj na míru .44 AMP. Po vzoru wildcatů se vyráběl z puškových patron .30-06 nebo .308 Win, kterým byl odříznut krček na výslednou délku 33mm, a následně byla zalisována střela standardního diametru 429. Takový náboj byl z hlediska výkonu a rozměrů velice podobný .44Mag, jen postrádal okraj. Dlužno dodat, že pro Auto Mag existovala širší paleta proprietárních nábojů, ale .44 AMP je nejrozšířenější.

Nyní bylo třeba postavit pistoli. Na rozdíl od revolverů, nejde jen tak jednoduše zvětšit nějakou normální pistoli. Respektive jde to, viz. L.A.R. Grizly z roku 1983, postavený na bázi 1911, ale vyžaduje to zdlouhavý vývoj se spoustou nefunkčních prototypů a nejistým výsledkem. Konstrukčně složitější, ale poněkud exaktnější alternativa spočívá v použití systémů obvykle vyhrazených pro pušky. Naši hrdinové u Auto Magu použili systém krátkého zákluzu s akcelerátorem a s uzamčením prostřednictvím rotačního závorníku.

V roce 1969 spatřil světlo světa první funkční prototyp. O necelý rok později vzniká firma Auto Mag Corporation, která měla novou zbraň dotáhnout do produkčního stavu a vyrábět, ovšem mezi Gerou a Sanfordem začínají vznikat spory, které zakrátko vyvrcholí odchodem Gery z firmy. Pro rozjetí produkce bylo totiž potřeba sehnat investory a zatímco byl Sanford ochoten naslibovat cokoliv aby se jeho sen stal skutečností, Gera na to jednoduše neměl žaludek.

Každopádně, Auto Mag se dostává na trh v roce 1971. a již rok na to následuje první krach po vyrobení 3000 kusů. Hlavní problém zbraně spočíval v tom, že Gerův prototyp byl vyroben z uhlíkové oceli, jenže investoři trvali na nerezu, který tenkrát začínal být populární. Tato skutečnost sebou přinesla značné komplikace při výrobě, navíc I původní prototyp byl na hony vzdálen formě, která by se dala seriově vyrábět.

Sanford, tlačen investory, však rozjel výrobu I tak, což jednoduše řečeno šlo, ale kvůli podílu ruční práce to bylo tak drahé, že tržní cena by byla neakceptovatelná. Pistole se tedy prodávala pod cenou, dokud se výroba neoptimalizuje… což se nestalo nikdy. Ve své době se Auto Mag prodával za $220, což bylo tenkrát sice hodně, ale ne dost. Firma údajně prodělala $1000 na každé prodané pistoli.

Sanford navíc doufal, že bude pistoli prodávat v řádech tisíců kusů měsíčně, jenže prodeje byly pouze v několika stovkách za měsíc. Auto Mag byl přitom mezi uživateli velice oblíben a vzniklo kolem něj tvrdé fanouškovské jádro lovců a milovníků velké rány. Problém s touto třídou zbraní spočívá v tom, že poptávka zpravidla není dostatečně velká na to, aby dokázala zaplatit komplikovaný vývoj a výrobní náklady. Navíc je zde silná konkurence ze strany výkonných revolverů, která tahá za podstatně delší konec při souboji o zákazníka.

Sanford proti světu

Tady by příběh Auto Magu mohl skončit, Sanford však projevil nevšední houževnatost navzdory mizernému obchodnímu modelu a rozhodl se to nevzdat. Objížděl celé Státy, hledal investory a sliboval hory doly. Peníze na pokračování výroby překvapivě sehnal, vyrobil pár stovek pistolí a znovu zkrachoval. A to se opakovalo znovu a znovu a znovu. Celkem šestkrát. Firma za tu dobu změnila jedenáctkrát název (včetně vyloženě krycích, jako např. Thomson Oil Company) a dvakrát se stěhovala v ramci úprku před věřiteli. Podle legendy předstíral Sanford rok a půl duševní chorobu, aby mu úřady nemohli zabavit stroje, protože Sanford samozřejmě neplatil daně. Teprve v roce 1982 dojde k definitivnímu konci a počet vyrobených pistolí se zastaví na devíti tisících. Paradoxně, o rok později se do kin dostalo pokračování Dirty Harryho – Sudden Impact, kde Harry vyměnil svůj S&W právě za Auto Mag, což zdvihlo velkou vlnu zájmu, ale ani to nestačilo pro další rozjetí výroby.

Sanford ale do své smrti v roce 1995 udržoval Auto Magy naživu alespoň prostřednictvím prodeje náhradních dílů.

AMT, aneb Sanford vrací úder

Informace o počátcích společnosti AMT jsou dosti mlhavé, ale podle všeho v průběhu umírání firmy Auto Mag Corporation vznikla v roce 1977 společnost Arcadia Machine & Tool (AMT) v kalifronském Irwindale, kde se nějakou dobu pistole Auto Mag sestavovaly. Netrvalo však dlouho a Sanford s původním Auto Magem plynule pokračoval firmou AMC. To by nebylo u Sanforda nic divného, až na to, že AMT poté nebylo zrušeno a vydalo se svou vlastní cestou.

Firma vyráběla převážně levné repliky pistolí jiných značek, akorát v nerezovém provedení. Ač začátky AMT zahaluje mlha, tak konec je dobře popsaný a nese určitý sanfordský nádech. AMT se kombinací soudních tahanic kvůli kopírování, diskutabilní kvalitě a finančně neudržitelné výrobě dostala v roce 1988 do bankrotu. Následně ji kupuje firma Irwindale Arms Incorporated, o deset let později koupila ochrannou známku Galena Industries a konec výroby přinesl odkup ochranné známky společností Crusader Gun&Company v roce 2001.

Co však zajímá nás je řada loveckých pistolí Automag Nicméně od původního Auto Magu se konstrukčně jedná o zcela jiné zbraně.

AMT Automag II

Jako první vznikl přímo pod Sanfordovým vedením Automag II, který byl vyráběn mezi lety 1987 a 1999. V roce 2004 firma High Standard Manufacturing, v té době vlastník ochranné známky, rozjela skromnou novovýrobu. Automag II je komorován na ráži .22 WMR a je tak určen především na lov škodné, popřípadě na přesnou střelbu na střelnici. Konstrukčně je to nerezová samonabíjecí pistole na devět ran s neuzamčeným závěrem, s hlavní délky 6″ a vzácněji 4,5 a 3,75″. Technicky je zajímavé řešení nábojové komory. Náboje této ráže mají náchylnost k roztahování nábojnice, v tomto případě v takové míře, že vyhazovač nezvládal spolehlivě plnit svou funkci. To bylo vyřešeno prostřednictvím šesti otvorů v přechodovém kuželu hlavně, které předváděly tlak plynů vzniklých při výstřelu na povrch nábojnice a účinně tak bránily jejímu roztažení. Automag II byl z celé řady nejpopulárnější a dodnes se dá sehnat díky relativně velké produkci a novovýrobě.

AMT Automag III

Automag III byl vyráběn v ráži 30 Carbine a do převzetí Galenou v roce 1998 byl nabízen i v 9 mm Mag (9x29mm). Výroba modelu probíhala mezi lety 1992 a 2001. Některá konstrukční řešení a design si bere ze svého předchůdce, leč tentokrát je zde použito uzamčení hlavně systémem Browning. Spoušť je jednočinná a celkově je pistole konstrukčně dosti podobná Coltu 1911.

Automag III byl primárně určen pro lov vysoké. Náboj 30 Carbine není úplně nejvhodnější ráže pro lov, neboť existuje spousta lepších možností a dnes se užívá pro tento účel jen okrajově, nicméně na vysokou bez problémů stačí.

AMT Automag IV

Čtyřka už byla konečně komorovaná na výkonné lovecké náboje .45 Mag. Dodávala se s 6.5″ hlavní a do roku 1993 i v málo rozšířené ráži 10mm Magnum při délce hlavně 8.625″. Konstrukčně se neliší od trojky, ale je ve všech směrech masivnější aby pojala a zvládla výkonnější ráže. Automag IV se vyráběl v letech 1992 – 2001 a nedoznal většího rozšíření.

AMT Automag V

Poslední z řady Automag byl vyráběn od roku 1993 do roku 1996. Původně se mělo v první sérii vyrobit na tři tisíce kusů, ale kompletace se dočkalo méně jak dva tisíce exemplářů, než došlo k ukončení produkce, takže pětka je tak trochu rarita a to téměř nesehnatelná. Je konstrukčně totožný s předchozím Automagem IV a mnoho dílů je zaměnitelných, včetně celého rámu. Stejně jako čtyřka, je pětka komorovaná na ráži .45 Mag, ale kromě ní i na .50AE, a to jako vůbec první zbraň na trhu. Hlaveň má 6.5″ a ač je vybavena kompenzátorem zdvihu, tak pistole údajně kope na hranici únosnosti.

Vskříšení původního Auto Magu

Proč vlastně psát o pistoli, která se od roku 1982 nevyrábí? Protože to od roku 2017 už není pravda, díky firmě AutoMag LDT Corp, která rozjela novovýrobu. Za $3500 – $4000 dle provedení to není žádná lidovka, ale za ty roky se stal Auto Mag legendou, což vytvořilo poptávku bez ohledu na cenu. Pro majitele původních Auto Magů to zase znamená vymodlený zdroj náhradních dílů.

I našinec si tak může koupit tuto legendární zbraň novou a bez dražeb. Prodává se v délkách hlavně 6,5” a 8,5″. S leštěnou nebo matnou povrchovou úpravou a několika druhy střenek. Váha je 1620g a zbraň je kompletně vyrobena z nerezové oceli. Nákup je samozřejmě na základě individuálního dovozu se všemi těžkostmi s tím spojenými, ale jde to. Více informací na https://automag-com.3dcartstores.com/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *




Enter Captcha Here :